Bericht met betrekking tot de samenwerking tussen D66/GL en PvdA in Heerde.

Vanavond hebben wij als bestuursvoorzitters, overleg gehad met elkaar. We zijn tot de slotsom gekomen dat we de ingeslagen weg naar verdere samenwerking voortzetten waarbij het de intentie is om te komen tot 1 fractie.

In aanloop naar de algemene ledenvergadering in het najaar van iedere individuele partij zullen de fracties verder gaan met het samen optrekken op de onderwerpen die zich daartoe lenen.

De fracties zullen verder werken aan het verkennen van elkaars gedachtengoed en idealen wat bijdraagt aan een gedeelde visie op de toekomst en het samenwerken vergemakkelijkt. Daarmee wordt dan de ervaring opgedaan, die nodig is om in de algemene ledenvergadering verslag te kunnen doen van de samenwerking en de gang van zaken daarbij, waarbij de voordelen uiteraard helder moeten zijn.

De besturen op hun beurt hebben ook het nodige te doen:  in aanloop naar de algemene ledenvergadering van dit najaar zullen zij een plan van aanpak ontwikkelen waarin alle aspecten, die van wezenlijk belang zijn om de identiteit van de drie individuele partijen te borgen hun plek krijgen. Ook zullen de besturen een concept overeenkomst opstellen, waarin de samenwerking geregeld wordt en die de leden dan wordt aangeboden ter instemming.

Vanuit het voorzittersoverleg wordt verzocht om de communicatie richting de leden en eventueel anderen bij hen te laten; daarmee hopen we te bereiken dat iedereen op hetzelfde moment geinformeerd wordt over de ontwikkelingen, die dan aan de orde zijn.

Wij hebben er vertrouwen in dat we zo aan alle partijen recht doen; voldoende tijd nemen om de samenwerking te laten groeien waardoor de doelstelling bereikt kan worden.

13 juli 2017

Harry Vromen, D’66; Christien Heinen, GL en Henk Kanter PvdA.